cuba klik sikit ;]

Mar 26, 2012

duit bukan sebarang duit :)

"mama,Cikgu suruh bayar RM 10,duit buku..kalau tak nanti bukut tak boleh amek"."suruh cikgu kamu yg bayarkan,ingat kita ni orang kaya ke?ada duit ke nak bayar?mahal tuh!"."okay,nanti abang bagitahu Cikgu,kita tak mampu bayar duit tuh taw mama.eh mama,best la cite kat asro first ni..boleh tak abang tekan butang merah ni.abang nak beli lah.tapi mama,harganya nak dekat RM 13.macam mana ni mama?"."tak pe sayang,tekan aje butang merah tuh.murah ape RM 13.cuba kalau kita pergi tgok wayang,kan mahal!"

"hisyam,kau kena bayar RM3 duit kelas.kau dah tiga minggu tak bayar.macam mana nak buat keceriaan kelas?"."."aku ni miskin zaki,kau tengoklah kasut pun koyak rabak,baju compang camping.beg macam kain guni"."okay la,kalau kau dah kata gitu tak pelah.kau tak yah bayar"
2 minit lepas tuh....."pssst pssst mail,tolong topapkan aku RM50.nanti awek aku si Nia tuh merajuk pulak aku tak kol dye malam-malam..nah,ini duitnya"

kita tengok saja lah realiti hidup masa kini.anak mintak duit beli buku,tak ada duitlah..org miskin lah,ape lah..sama gak,nak buat benda lain duit tak ada,time nak topap ada pulak duit..mana datang duit tuh,aku pun tak tahu?ye,benda ni pun aku tujukan untuk diri aku yg suka buang duit,ataupun guna untuk benda tak ade faedah.kita sepatutnya guna duit untuk tujuan kebaikan kan?bukan membazir,betul tak?lagipun,Allah tak suka orang membazir dan berlebih-lebih,kan?


best gila kalau ada duit banyak-banyak :)

"Hamba-hamba Allah ialah mereka yang apabila membelanjakan hartanya, tidak boros dan tidak kedekut, sebaliknya perbelanjaan mereka adalah sederhana."
(Surah Al-Furqan: ayat 67)


ye,begitulah~guna lah duit untuk perkara baik dan berfaedah ye kawan-kawan?


p/s: terima kasih,bunga hati kembang balik walau emosi tak stabil
guide us to the straight path,ameen :)

No comments:

Post a Comment